パーツの行方 (2024)
A painting composed of colorful 3D-modeled parts, rendered in 2D from a camera angle that rotates along two axes in an upward diagonal direction. While there is no gravity in digital space, the composition is designed to create the illusion that the parts are falling toward the lower left of the canvas. When this work is displayed on construction hoarding (a physical, tangible object), viewers perceive it as a real material entity and instinctively interpret it within the framework of gravitational force. However, the movement of the parts defies this expectation, creating a sense of dissonance. Through this dissonance, the piece aims to challenge and shake the viewer's everyday perceptions.
カラフルなパーツを3Dデータで作成し、斜め上方向に2軸で回転させたカメラアングルで2Dに描き出した絵画。デジタル空間には重力が存在しないが、パーツは画面左下に向かって落ちるよう構成されている。本作が仮囲いに掲出されると(仮囲いは実際に存在している物質なので)鑑賞者はリアルな物質として認識し、鉛直方向への力を前提に眺めるが、パーツはその動きに沿わないため違和感が生じる。この違和感を通じて、日常の感覚を揺さぶることを目指した。
パーツの行方
2024
2,000 × 2,827 mm
天神ビジネスセンタービル仮囲